Penjelasan Insurans Hayat



Insurans hayat adalah jenis insurans di mana insured membayar top rate untuk tempoh (sering seumur hidup) dan syarikat insurans hayat menyediakan perlindungan insurans terhadap risiko kematian. Terdapat banyak jenis insurans hayat atau jaminan (di UK) yang terdapat pada hari ini.

Asas: Terdapat 4 pihak dalam setiap polisi insurans hayat. Pemegang polisi adalah orang yang membeli polisi tersebut, yang diinsuranskan adalah yang menentang polisi yang dibuat, penanggung insurans yang merupakan syarikat insurans dan akhirnya penerima adalah orang yang akan mendapatkan prosiding dasar insurans hayat. Ia adalah mandatori bahawa pemegang polisi perlu mempunyai sebab yang sah untuk menginsuranskan kehidupan seseorang.

Jenis-jenis Insurans Hayat:

1. Insurans Hayat Sementara. Polisi ini juga dipanggil insurans hayat jangka panjang yang mempunyai liputan untuk jangka masa yang tetap. Pemegang polisi perlu membayar premium untuk tempoh masa yang tetap di mana syarikat insurans menyediakan perlindungan insurans. Dasar jenis ini tidak mengumpulkan nilai tunai.

2. Insurans Hayat Tetap. Dasar jenis ini memberikan liputan sehingga polisi matang. Dasar dikatakan matang apabila orang itu mencapai usia tetap atau mati. Pemegang polisi perlu membayar premium untuk keseluruhan tempoh. Jenis dasar ini mengumpulkan nilai tunai. Pemegang polisi boleh menarik balik atau meminjam wang atau menyerahkan polisi untuk menerima nilai penyerahan. Terdapat 3 jenis insurans hayat tetap.

2.1 Hayat insurans hayat. Ini mempunyai nilai top rate dan nilai tunai sepadan. Apabila kematian diinsuranskan, benefisiari menerima manfaat kematian sahaja dan bukan nilai tunai. Pemilik polisi boleh meminjam pinjaman atas nilai tunai.

2.2 Asuransi hayat sejagat. Ini mempunyai top rate yang fleksibel dan memberikan pulangan kadar dalaman yang lebih tinggi. Polisi ini mempunyai akaun tunai bergantung kepada premium. Nilai serahan bersamaan dengan baki akaun tunai.

2.3 Aset hayat yang boleh berubah. Ini sama dengan insurans hayat sejagat dengan akaun tunai. Walau bagaimanapun wang itu dilaburkan oleh syarikat insurans dalam dana bersama untuk pulangan yang lebih besar. Oleh itu, terdapat kebarangkalian peningkatan akaun tunai yang lebih tinggi tetapi risiko pengurangan dalam akaun tunai juga ada.
Kirim masukan
Histori
Disimpan
Komunitas

Click to comment